BBM3410-2021-MINGGU 3-BAHAN ASAS GRAFIK
Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Multimedia dalam Bahasa: Penerbit Universiti Putra Malaysia, Selangor.
1. BANTING/BANNER
Banting atau kain rentang adalah salah satu medium pengiklanan atau hebahan yang baik dan berkesan. Banting sering digunakan oleh syarikat untuk memperkenalkan atau mempromosi produk yang dijual. Bahan-bahan yang biasa digunakan dalam pembuatan banting adalah seperti tarpaulin, vinyl, synthetic paper dan kovex. Bukan itu sahaja, kualiti printing bagi setiap banting yang dihasilkan juga adalah berbeza mengikut dot per inch.
Bagi iklan kasut, banting yang direka mestilah mempunyai imej dan warna yang menarik. Penggunaan imej dan warna yang menarik membantu dalam memastikan banting tersebut mudah dilihat dan menarik perhatian orang awam. Bukan itu sahaja, banting yang diletakkan juga perlulah di tempat yang strategik agar mudah menarik minat orang awam untuk membelinya. Hal ini dikatakan demikian, kerana keberkesanan iklan melalui banting ini sangat bergantung kepada design dan lokasi banting tersebut diletakkan.
Perkara yang perlu ada dalam banting bagi iklan kasut ialah pemilihan warna yang menarik dan sesuai. Berdasarkan banting di atas, pemilihan warna oren dan hitam sebagai warna latar amat bersesuaian dengan kasut yang berwarna biru. Latar yang berwarna oren pula dipadankan dengan warna tali kasut sukan tersebut. Hal ini membantu imej kasut tersebut agar kelihatan sangat menonjol dan tidak tenggelam.
Bukan itu sahaja, teks yang digunakan dalam banting iklan kasut juga perlulah jelas dan bersesuaian dengan konsep yang ingin diketengahkan. Teks yang digunakan dalam banting di atas sangat menarik, menonjol dan bersesuaian dengan konsep iklan kasut sukan. Bukan itu sahaja, teks yang digunakan juga tidak terlalu padat dan ringkas. Ia memudahkan lagi penyampaian mesej bagi banting iklan kasut sukan ini.
Pamplet merupakan satu medium untuk sesebuah syarikat atau pengeluar untuk menjalankan promosi bagi memasarkan produknya. Pamplet ini juga dikenali sebagai risalah yang dilengkapi dengan teks dan dihiasi dengan pelbagai jenis grafik untuk kelihatan lebih menarik. Selain itu, pamplet juga merupakan satu kepingan kertas yang boleh dihasilkan dalam bentuk selembar kertas yang dilipat dua, dilipat tiga atau dilipat empat bahagian mengikut kreativiti dan kesesuaian perkara yang ingin ditekankan dalam pamplet tersebut.
3. POSTER
Poster merupakan suatu bentuk seni komunikasi yang melibatkan perhubungan dan pengiklanan. Secara amnya, poster diterbitkan untuk menghasilkan suatu bentuk pengiklanan. Ia juga bertujuan untuk memberi pengumuman tentang sesuatu perkara. Poster juga kebiasaannya ditampal pada papan kenyataan dan juga di dinding-dinding kawasan tertentu. Poster yang berhasil ialah poster yang mampu menyampaikan maklumat kepada orang ramai dengan jelas, cepat dan berkesan. Poster juga boleh dipersembahkan melalui dua cara iaitu menggunakan huruf sahaja atau mencampurkan elemen huruf dengan ilustrasi seperti gambar dan lukisan. Penghasilan poster mempunyai beberapa teknik yang boleh digunakan, antaranya ialah teknik lukisan, catan, kolaj, cetakan dan campuran.
5. BILLBOARD
Billboard atau papan tanda iklan merupakan suatu bentuk promosi iklan yang memiliki ukuran yang besar dan diletakkan di tempat yang tinggi. Papan iklan biasanya berbentuk empat segi dan mempunyai saiz yang berbeza dan dihasilkan dengan menggunakan bahan seperti kayu, logam, fiberglass dan sebagainya. Kebiasaannya papan tanda iklan dipasang di tempat yang dilalui oleh ramai orang seperti jalan raya, namun terdapat juga papan tanda yang dipasang di premis perniagaan. Papan tanda iklan yang dipasang di premis-premis perniagaan merupakan satu pengenalan yang menjelaskan tentang aktiviti atau perniagaan yang dijalankan di premis perniagaan tersebut. Seperti mana yang kita lihat di kebanyakan pusat bandar terutamanya di kawasan perniagaan, papan tanda menjadi satu tarikan dalam mempromosi perniagaan mereka kepada orang awam.
Berdasarkan papan tanda yang dihasilkan, grafik tersebut lebih memberatkan kepada elemen teks. Penggunaan ayat dan bahasa yang digunakan pada papan tanda iklan kasut sukan tersebut tersusun dan ringkas. Hal ini membolehkan maklumat ditafsir dengan jelas dan mudah oleh pembaca.
Selain itu, jenis dan saiz font yang digunakan juga sangat ringkas dan mudah untuk dibaca dalam keadaan dan masa yang singkat. Pemilihan warna teks juga memainkan peranan penting dalam grafik papan tanda supaya dapat menarik perhatian pembaca untuk melihat dengan jelas mesej yang disampaikan. Hal ini dikatakan demikian kerana, kebiasaannya kedudukan papan tanda iklan tersebut berada di tepi jalan raya dan ia juga berkait dengan faktor keselamatan pembaca.
Bukan itu sahaja, papan tanda iklan kasut sukan ini juga mempunyai gabungan warna hitam, putih, dan kuning pada teks. Apabila digabungkan dengan latar belakang biru, ia menaikkan lagi efek pada papan iklan tersebut. Kombinasi warna teks yang digunakan juga agak minimal iaitu tiga warna sahaja. Penggunaan warna kuning pada tulisan “RUN” pula bertujuan untuk menekankan lagi maksud yang disampaikan iaitu berkenaan dengan kasut sukan. Jadi, penggunaan warna yang kontra dan menarik pada papan tanda iklan tersebut menimbulkan rasa tenang kepada pembaca untuk melihat iklan yang dipaparkan. Oleh itu, pemilihan teks dan warna latar belakang yang ringkas telah menonjolkan lagi gambar kasut tersebut sehingga membolehkan maklumat dapat ditafsir dengan jelas dan mudah oleh pembaca.
6. VIDEO
Video merupakan salah satu medium pengiklanan untuk mempromosikan sesebuah barangan ataupun produk jualan sesuatu syarikat. Video pengiklanan dapat dihasilkan dan ditayangkan di medium-medium seperti kaca mata televisyen dan media-media sosial. Video pengiklanan dipaparkan secara visual dan audio dan memerlukan editor untuk mengedit video pengiklanan tersebut. Video pengiklanan akan menunjukkan idea sesebuah produk dalam bentuk gerakan dan bunyi yang menarik di dalam video pengiklanan yang dihasilkan.
Video ini memaparkan gambaran hadapan dan tepi kasut sukan tersebut. Video ini juga menggunakan teknik close-up untuk memfokuskan bahagian kasut ketika berjalan. Gambaran sukan takraw yang menunjukkan keselesaan kasut sukan yang dipakai model juga terdapat dalam video ini. Bukan itu sahaja, terdapat juga teknik close-up ketika model tersebut mengimbangi bola takraw. Hal ini membantu video ini kelihatan eksklusif dan profesional.
Di samping itu, audio turut dimasukkan bagi menaikkan aura positif berkaitan kasut sukan tersebut. Video itu juga dimasukkan elemen sukan bagi mengaitkan dengan kasut sukan yang hendak dipamerkan. Oleh itu, video ini mampu menonjolkan idea untuk menerangkan kasut sukan yang dipamerkan bersesuaian untuk aktiviti sukan.
Comments
Post a Comment